Konsum

januari 5, 2008

Legkontrollen

Sparat under: Gästspel — by konsum @ 4:07 pm

Inskickat av Albin:

Tjejen i kassan var minst tio år yngre än jag själv. Jag hade precis hämtat på dagis och nu svängt förbi min lokala matvarubutik för att köpa några basala saker till småbarnshemmet innan slutgiltig hemgång.

Min drygt ettåriga son satt tålmodigt i sin vagn medan jag plockade upp ett paket blöjor, några barnmatsburkar, lite grönsaker och några andra varor på bandet. Även två ölflaskor staplades upp.

Mitt i mitt staplande och samtidigt småpratande med min son yppar kassörskan ljudligt:

- Har du leg?

(jag reagerade inte först då jag knappast trodde att jag var adressaten, utan fortsätter snacka med min son och lägga mina varor på bandet. Hon provar således igen)

- Har du leg?

(jag hajar till)

- Öh va?
- Leg, har du leg?
- Njaej, inte med mig, hurså?
- För ölen, har du leg för ölen!
- Driver du med mig?

(hon svarar gravallvarligt)

- Nej, jag måste ta leg på alla under trettio som köper öl.
- Fast jag är inte under trettio.

Jag fixerar henne med blicken ett hastigt ögonblick för att detta förhoppningsvis skall få henne att inse det något naiva i att fråga en man på trettio plus med barnvagn om legitimation, och därmed ge henne utrymmet att snabbt omvärdera situationen. När jag märker att hon fortfarande läser av sammanhanget med fortsatt grumlat omdöme tillägger jag:

- Det är alkoholfri öl, du såg det va?

(hon framhärdar)

- Ja, men jag kan inte sälja några öl till dig om du inte har leg.
- Fast åldersgränsen är arton på öl, du vet det va? Och finns det inget med mig som ”hintar” om att jag kan vara över arton?
- Jo, men du måste visa leg annars kan jag inte sälja öl till dig.
- Jaha, ok då.

Jag blev så överrumplad att jag kapitulerade totalt utan vidare argumentation och lommade således därifrån smått förorättad utan mina två alkoholfria öl.

76 kommentarer »

  1. Haha, ååh, legkontroll är verkligen knivga saker. Fler gånger har det hänt att jag har frågat om leg på folk som hävdar att dom är 28, 32, 36… Men rodnande har jag förklarat att jag ändå inte kan sälja om jag en gång frågat efter leg. Jag kan ju inte bra ändra mig och godta det som en legitimering när dom säger hur gamla dom är. Fast det ofta har varit så att man har hajat till och tänkt: självklart är han/hon inte yngre än arton!
    Men har man en gång frågat kan man inte ta tillbaka det.

    Sen att man har bekanta som gick som 16-åringar till affären för att köpa folköl, blev ombedda att visa leg och började oja sig och hävda att dom hade glömt det, började visa upp foton på “barnen” och gymkort och gud vet vad och tillslut gick dom därifrån med sin öl.

    Det är sjukt svårt att se hur gammal någon är.

    Kommentar av hanna — januari 5, 2008 @ 4:22 pm

  2. En klassiker när man var 16 var annars att säga att man glömt körkortet i bilen :)

    En i sammanhanget rolig anekdot var för något år sedan när busschauffören frågade mig om jag skulle ha halv eller hel biljett (gränsen för “halv” är 16 och jag är 30+ med skägg..)

    Kommentar av Andreas — januari 5, 2008 @ 5:15 pm

  3. Om man har varit och “hämtat på dagis” och “svängt förbi” matvarubutiken, så låter det ju faktiskt som att Albin har haft sin bil med sig. Har han kört bilen utan körkort, eftersom han inte kan uppvisa giltig legitimation?

    Kommentar av Eva — januari 5, 2008 @ 5:16 pm

  4. samma sak är det när folk ska hämta ut paket måste man visa leg och om affären är mitt ute i ingenstans och bilen är det självklara färdmedlet, så kommer det in folk som har kört bil till affären och inte har sitt körkort eller leg med sig…är det inte så att man måste ha någonslags leg så att man kan identifiera sig när man kör bil!!?

    Kommentar av Anna — januari 5, 2008 @ 5:31 pm

  5. Men varför tar man leg på ALKOHOLFRI öl??? Gäller det även alkoholfri cider?

    Och Eva, jag tänkte samma sak, men självklart kan man ju svänga förbi matbutiken till fots. Särskilt med en barnvagn!

    Kommentar av Frida — januari 5, 2008 @ 6:19 pm

  6. Det är alltså därför kassapersonalen i vissa sammanhang kallas kassa personalen.

    Det är inte 18-rsgräns på öl. Det är 18-årsgräns på all alkohol och tobak. Vilken sopa!

    Kommentar av Robin — januari 5, 2008 @ 7:04 pm

  7. det är visst det 18årsgräns på öl! folköl!

    Kommentar av milla — januari 5, 2008 @ 7:50 pm

  8. Hm. Det är JÄTTEsvårt att se hur gamla folk är och som sagt så kan man ju inte ändra sig efter att man frågat. Min chef är benhård på att vi ska fråga om leg.

    En liten händelse som jag var med om häromveckan. Det var en kille som såg ganska ung ut och han köpte ett sexpack med öl så jag frågade om leg “- Seriöst?” sa han. Men han hivade iaf upp sitt leg med ett “-Äldre än dig” Vilket han självklart inte var, så jag sa lite fint “- Nej, men du ser vad man kan ta fel på åldern” Självklart försökte jag inte låta sarkastisk men det var ganska skönt att faktiskt påpeka att det inte är så lätt att ta leg på folk.

    Sen angående de alkoholfria ölen så kan det faktiskt vara så att det är butikens policy att inte sälja sånt till kunder som är under 18, vi har 18-årsgräns på Onico t.ex.

    Kommentar av Clashy — januari 5, 2008 @ 7:59 pm

  9. men det är ju så.. om de blivit tillsagda att fråga på alla som ser ut att vara 30 el yngre, så måste de ju göra det, för att vara på den absolut säkra sidan. ta det som en komplimang istället!

    sen finns det väl vissa kassasystem där tex folköl inte kan registreras utan att ett leg lästs in?

    Kommentar av Igel — januari 5, 2008 @ 8:00 pm

  10. Jag förstår inte varför folk blir så himlans upprörda när de ombeds visa leg. Förr eller senare kommer de (antagligen) önska att de såg yngre ut än de är.

    Kommentar av Sangilak — januari 5, 2008 @ 8:41 pm

  11. Jag förvånas över kassapersonal som inte tar leg-kontroll på 2.25% cider och glögg. Folk gissar konstant på att jag är 16 år (en ålder jag passerat med råge) men när jag ska köpa glögg i kassan i en matvarubutik har aldrig någon frågat om leg. Senast regerade jag faktiskt på det i efterhand eftersom jag var trött och såg ut som om jag skulle svimma när som helst….

    Kommentar av Matilda — januari 5, 2008 @ 8:53 pm

  12. Vi har 18-årsgräns på alkoholfritt också. annars kommer alla 14-åriga killar in på lunchrasten, köper en alkoholfri carlsberg, dricker i skolan och lärare ser dem (men ser inte den liiiilla texten “alkoholfri”), blir rasande och kontaktar butiken. that’s why..

    Kommentar av Sandra — januari 5, 2008 @ 8:53 pm

  13. Och jag blir bara så hjärtligt glad och smickrad när jag får en legfråga att jag skulle kunna kyssa frågande personal tvärs över disken. Senast hände det för 5 år sen när jag var 33. Det var förmodligen sista gången jag fick den frågan på Systemet. Tänk vad olika det är!

    Kommentar av Susanne — januari 5, 2008 @ 9:02 pm

  14. Hos oss så är alkoholfri öl legspärrad, vilket betyder att vi MÅSTE kolla leg. Men visst, vi håller med om att det är fånigt, men det finns antagligen en anledning, har dock inte en susning om vad det skulle vara. Alkoholfri cider är inte legspärrad hos oss iaf, dock var tändare, tändstickor och engångsgrillar legspärrade ett tag, fast det ignorerade vi litegranna, det kändes rätt löjligt att ett gäng ungdomar inte fick köpa enggångsgrill o grilla med under sommaren..

    Robin: Att skylla på kassapersonalen är bara dumt, vi gör nämligen bara vad vi blir tillsagda att göra. Inte kul att få skit för saker som vi inte har bestämt.

    Kommentar av Madde — januari 5, 2008 @ 9:37 pm

  15. Jag hörde på radion för ett tag sen om en man som blev förbannad när han var tvungen att visa leg för att köpa en öl. Han vägrade. Till saken hör att det var en lättöl och han var över 70.
    Men butiken hade bestämt att:
    a, Alla skulle visa leg
    b, Leg skulle visas för all öl, cider, glögg osv

    Kommentar av Henrik — januari 6, 2008 @ 12:31 är

  16. Men seriöst nu, Albin?
    Om man åker fast i en legkontroll kan följande hända:
    1. Man förlorar sitt jobb.
    2. Butiken förlorar tillstånd att sälja öl och/eller tobak.
    3. Kassören kan hamna i fängelse eller dömas till dagsböter. (Ja, faktiskt.)
    Nu gäller detta om man säljer till någon som är under 18, men flera affärer, t.ex. de flesta ICA-affärerna, har som regel att kolla leg på ALLA som ser ut att vara under 30. Detta för att skydda sin personal så att vi ska vara safe och itne missa någon som är under 18. Du har ingen förståelse för att den som säljer till dig inte vill hamna i fängelse eller iaf förlora jobbet och få dagsböter?
    Vidare är det inte någon rättighet att handla i affär. Affärer har rätt att neka dig att köpa. Jag föreslår att du i stället för att skicka in en historia till Konsum lämnar över leg utan att knota. tro mig, det är väldigt jobbigt när kunder blir arga på en (om du blev det vet jag förstås inte) bara för att man försöker göra sitt jobb korrekt och dessutom skydda sig själv. Flera legkontroller har genomförts där kontrollanterna lastar kundvagnarfulla och tar med sig sina småsyskon till affären och låtsas att det är deras egna barn. Snälla ha lite förståelse.

    Kommentar av MIch — januari 6, 2008 @ 1:11 är

  17. Dessutom - även omyndiga människor kan ha barn, you know…

    Kommentar av MIch — januari 6, 2008 @ 1:14 är

  18. Eva, bor man i stan är det lätt att “svänga förbi” matvarubutiken på väg hem från busshållsplatsen… :)

    Kommentar av grisen — januari 6, 2008 @ 1:16 är

  19. Vi kör precis som #12-sandra på bolaget där jobbar.. 13-14 årigar köper annars alkoholfritt och dricker utanför föreningsgården direkt ifrån systembolagskassen vilket inte ser bra ut. Att alltid kunna visa upp leg kan vara bra även då kortsystemet inte funkar och man måste göra ett signaturköp. Eller vad säger ni? En man i 30-35 års ålder, kort eller kontant? Skulle nog säga att sannorlikeheten är större än 80% för kort.

    Kommentar av Gustav — januari 6, 2008 @ 1:31 är

  20. sen verkar ju albin, om man tolkar det rätt, ha en ganska nedlåtande attityd mot kassörskan..
    “- Det är alkoholfri öl, du såg det va?

    (hon framhärdar)

    - Ja, men jag kan inte sälja några öl till dig om du inte har leg.
    - Fast åldersgränsen är arton på öl, du vet det va?”

    Kommentar av Igel — januari 6, 2008 @ 2:39 är

  21. Det handlar ju mycket om att handlare har fått tillstånden indragna då de sålt öl till minderåriga. Vissa har numera som policy att ALLA måste visa leg som köper öl även om man skulle vara 80 år. Lite knäppt kanske men det är ju ett sätt att gardera sig iallafall ;)

    Kommentar av caroline — januari 6, 2008 @ 3:05 är

  22. #13 susanne
    Tycker det är kul när busschafförer frågar om jag ska ha barn/ungdoms biljett (har hänt en massa gånger), vet inte vad åldersgränsen är, men jag är strax 30 och har nästan aldrig mindre än 5mm skäggstubb, har aldrig visat legg nånannanstans där man normalt behöver visa legg, till exempel inte en endaste gång på systemet (så jag tror inte jag ser så ung ut direkt, men busschafförer verka tycka det iaf (och det är inte direkt så att de frågar alla som kliver på bussen heller))… Så Susanne, känner man sig gammal för att ingen frågar efter leg, så kan man börja åka buss då frågas det om åldern iaf, fast det är klart snart vänder det väl och dom frågar om pensionärs rabatt istället… =P

    #15 Vet att det hände i Gällivare innan jul iaf, där gubben blev skitsur och handlade sina öl i en annan butik (och grinade om det i kvällspressen), fattar inte hur någon ids byta butik istället för att visa leg(eller att kvällspressen ens ids bry sig om en sån skit nyhet)? Sen verkar inte endel fatta att personalen inte hittar på reglerna själva utan följer dom regler och policys som finns i butiken.(och att som nån skrev i denna tråd tom är endel kassasystem som inte till låter köpet utan att leg kontrolleras)

    Såg föresten just innan jag skulle posta detta inlägg att #2 Andreas råkade ut för samma sak som mig på bussen, fast för mig händer det hela tiden…

    /M

    Kommentar av M — januari 6, 2008 @ 3:58 är

  23. Förstår inte varför folk blir så sura! I min affär ska vi fråga alla som ser ut att vara 25 år eller yngre, och har man som jag, jättesvårt med att avgöra folks ålder måste man alltid förklara sig när man frågar efter leg. Varför? Om man har rätt ålder inne kan man väl bara ta fram sitt lilla leg och så är den saken ur världen…

    Kommentar av wille — januari 6, 2008 @ 11:56 är

  24. Jag förstår inte varför man ska protestera över en liten plastlapp om den ska visas eller inte ni protesterar inte på systembolaget. så vad är skillnaden, gränsen är lagd på 18 på “punk öl” i butik. Sen att Ica har krånglat till det och vill att vi kassörskor ska kolla leg om ni ser ut att vara upp till 30 är faktiskt inte kassörskans fel så snälla sluta och skäll ut dom. Dom gör bara som alla andra sköter sitt jobb.

    Kommentar av Kicki — januari 6, 2008 @ 12:08 pm

  25. Jag blir bara glad om jag får visa leg. Jag är glad att jag inte är så gammal att jag ser gammal ut. Så det så!

    Kommentar av Frida — januari 6, 2008 @ 12:33 pm

  26. Vafan, är man 30 bast så har man väl lärt sig att det kan vara bra att ha leget med sig, å inte whinea på andra om man är dum i huvet själv bara..

    Kommentar av Statoil-Patrik — januari 6, 2008 @ 1:04 pm

  27. Är det verkligen lagligt att neka folk utan åldern inne att köpa alkoholfri öl?

    Skulle inte tro det

    Kommentar av Anton — januari 6, 2008 @ 5:08 pm

  28. Kan bara instämma i att det är SJUKT SVÅRT att avgöra folks ålder. Dessutom genomför de flesta kommuner kontroller då och då i vilka de skickar ut 25-åringar att handla alkohol/tobak. Dessa kommer utan leg och meningen är alltså att kolla så att butiken inte säljer till dem, galet!!
    #27: Jo det är lagligt att neka folk att köpa vad fasen som helst faktiskt! Vill min chef ej sälja mellanmjölk till fru Pettersson så behöver han ej göra det, också galet!

    Kommentar av Johanna — januari 6, 2008 @ 5:18 pm

  29. Igel: Att det finns kassasystem där man måste scanna id-kortet i har jag mycket svårt att tro. Och då har jag jobbat i 7-8 olika matvarukedjor.

    Kommentar av EHM — januari 6, 2008 @ 5:23 pm

  30. Fortfarande är det så att i kassaapparaterna krävs det idag på många affärer att de läser av en legitimation vid försäljning av öj. Det är bra, mycket bra även om det ibland medför att vissa som glömt sitt leg inte kan handla sina 2 lättöl.

    Kommentar av linda — januari 6, 2008 @ 8:05 pm

  31. Jag är 25 och får nästan alltid visa leg. Vet också att de blivit kollade på min ICA-butik så jag brukar ofta visa självmant. Så en dag när jag ska köpa cigaretter och frågar om hon vill se leg får jag svaret:
    - Jag ser att du är över arton.
    Med en överlägsen ton ska tilläggas…

    Så går det alltså när man försöker vara tillmötesgående.

    Kommentar av Sofia — januari 6, 2008 @ 8:59 pm

  32. linda: Hur läser man in ett leg? Tell me.

    Kommentar av EHM — januari 6, 2008 @ 9:09 pm

  33. EHM: Man läser in ett leg genom att scanna det i samma scanner som varorna.

    Kommentar av Tobbe — januari 6, 2008 @ 9:20 pm

  34. Är det någon som vet ifall personnumret lagras nånstans eller vad som händer med det efter köp? Förs det statistik på det för att se hur gamla folk är som köper?

    /Paranoid

    Kommentar av P — januari 6, 2008 @ 9:31 pm

  35. Löjligt med affärers policy att man under 18 inte får köpa alkoholfri öl, cider och säg glögg. Vad är det för hemskt som skulle hända? Att en skola ringer som någon drog upp tidigare? Svårt att säga till lärare/rektor att alkoholfritt får vem som helst köpa. Det handlar återigen om det att “Åh nej! Vi bor i Sverige. Allt som möjligtvis kan verka konstigt, udda eller göra så att vi ser lite illa ut för världen runt omkring måste vi inte göra.” istället för att följa dom regler som bestämts från högre instans (och då menar jag inte butikschefen eller butikskedjan).

    Det är ungefär samma sak som om man inte skulle sälja kondomer till personer under 18, för har dom inte kondomer så har dom heller inte sex..? Precis, det kommer ju verkligen att hända.

    Kan vara så att man vill köpa öl utan alkohol för att “vara med i gänget” även fast man inte vill dricka alkohol, men då när man inte får det så blir man påtryckt en starköl och då blir full.

    Äsch. Ni tycker säkert att jag är dum och galen i en duktig blandning, men det är väl sånt som händer.

    Kommentar av Känguru — januari 6, 2008 @ 10:57 pm

  36. Fast det handlar ju inte om folköl. Det handlar om lättöl. Måste de fråga om leg på det? Och i så fall, på cider också?

    Hon hade inte riktigt hajat grejen med det där med leg, helt enkelt. Dåligt av henne att inte sluta be om leg. Att “råka” fråga lite för snabbt innan man ser vem man har framför sig är ju mänskligt, men hon borde ju känt av situationen att hon begått ett misstag och kört vidare.

    Kommentar av Ung tant. — januari 6, 2008 @ 11:08 pm

  37. om jag frågar leg på oddset, så kan jag inte ändra mig om jag 15 sekunder senare inser att personen är närmare 30 än 25.. om de har som policy att det ska visas leg på all öl även om det är lättöl, så måste hon ju helt enkelt se leg.
    det är ju som nån skrev innan, för att vara säker på att inte göra nåt fel, för minsta lilla fel kan leda till stora bekymmer för kassörskan och kanske affären.
    man kan ju tycka det är löjligt och onödigt, men mer löjligt att börja käfta om att visa leg? tycker iaf jag

    och eftersom alla vet att man behöver visa leg lite titt som tätt av olika anledningar så borde man ju alltid ha det med sig. iaf om man tänkt handla.

    Kommentar av Igel — januari 6, 2008 @ 11:20 pm

  38. Fast som jag fattar det så är det INTE leg på ÖL utan på FOLKÖL? Så hon behövde inte fråga alls. Det kunde hon ha kommit på, om inte annat när kunden påpekade att det handlade om lättöl.

    Kommentar av Ung tant. — januari 7, 2008 @ 12:12 är

  39. Kan ju hända att hon jobbar i en butik som kräver leg på all försäljning av öl, i och för sig.

    http://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%A4tt%C3%B6l

    Kommentar av Ung tant. — januari 7, 2008 @ 12:17 är

  40. precis! :) som att jag inte säljer tändare eller nikotinfritt snus till de under 18.

    Kommentar av Igel — januari 7, 2008 @ 10:43 är

  41. i den alkoholfria ölen ( i alla fall från carlsberg) är det faktiskt lite alkohol i. 0,5% tror jag.

    Kommentar av annelie — januari 7, 2008 @ 12:38 pm

  42. Men kassörskan kan ju också ha varit ny och osäker, fått veta att hon ska kolla leg på alla som kan tänkas vara under 30 för att vara på den säkra sidan! Då är det kanske inte så jäkla lätt att “känna av situationen”. Framförallt inte med tanke på hur extremt spydiga en del kunder kan vara bara man säger hej! Herre gud att man ska få så mycket skit i kassan!!!

    Kommentar av Johanna — januari 7, 2008 @ 3:52 pm

  43. #11: det är inte så komnstigt, enligt alkohollagen måste det vara MER Än 2.25 vol% alkohol för att det ska räknas som en alkoholdryck. Är det 2.25% eller mindre är det ingen alkoholdryck i lagens mening. Sen klan butiken ha andra policys givetvis.

    #27: butiken får neka dig vad som heslt så länge de inte bryter mot någon av de diskrimineringsgrunder som finns dvs etnicitet, sexuell läggning, kön eller handikap.
    Det är helt lagligt att neka pga ålder, inte visa leg, pratar stockholmska, har gul bil eller vad som heslt så länge det inte är någon av de saker jag nämnde..

    Kommentar av Mattias — januari 7, 2008 @ 4:18 pm

  44. [...] och provokation Vem fan går ut ur sin bostad utan att ta med sig  legitimation om man har ett? Alla över 15 år har väl ett leg och varför har man det inte med sig om man [...]

    Pingback av Kaffedarr och provokation « — januari 7, 2008 @ 9:06 pm

  45. Säger bara en sak: Vill väl men är lite smådum :)

    Kommentar av paljettenq — januari 7, 2008 @ 9:58 pm

  46. Hoppla vad denna lilla vardagsanekdot drog ner svar, jag hade nästan glömt att jag postade den och visste inte ens om att den publicerats.

    Men till alla som undrat; arg på kassörskan, nej, jag blev inte det minsta arg, bara ställd. Att skälla ut folk hör inte direkt till min natur, finns viktigare säker än alkoholfri öl känns det som.
    Och självklart hade jag visat leg utan at blinka om jag bara hade haft ett vid tillfället (bortappat körkort kan hända den bäste).
    Och mitt förbisvängande gjorde jag med barnvagn vid tillfället, inte bil.

    Men jag måste ändå tillägga till de som styvnackat påtalar butikens regler stup i ett, visst säkert finns sånna och det e ju bra, men det fråntar väl inte er kassörskor rätten att tänka själv för det!? Lite personliga beslut kan väl inte vara fel, eller har vi blivit för fega även för detta i dagens Sverige?

    En man men ett ordentligt helskägg och barnvagn kan man nog ana kan vara vid myndig ålder, eller? Då tycker jag det känns lite fegt att oberåda en butiks policy och inte våga ta beslutet själv. För hon ville inte ha leg på att jag var över 18, utan på att jag var över 30, och då är det ju lite baklänges när lagstiftningen säger 18. Självklart agerade hon på uppmaning, men det e ju det som e poängen i hela historrien, att det gått så långt i allt vårt säkerhetstänk att vi skall han en marginal på 12 år för att köpa öl. Kan vi inte bevisa detta så får vi inte köpa öl, trotts att kassörskan förstod att jag klarade den lagstiftade gränsen. Det var den egna åldergränsen butiken satt upp hon var osäker (med all rätt) men den är inte den lagstadgade.

    Nåväl, jag e glad att se yngre ut än jag är, ung och söt har man ju alltid varit, och nästa gång jag går dit blir det med en dubbelvagn, för det har blivit ett barn till sedan sist, och då köper jag nog 4 alkoholfria öl istället!

    Kommentar av Albin — januari 7, 2008 @ 10:55 pm

  47. Tobbe: Mitt leg har ingen streckkod. Betyder det att jag inte skulle kunna handla i en sådan kassa?

    För övrigt tvivlar jag på att alla 80+-are springer runt med leg på sig. Det är iallafall min erfarenhet efter att ha suttit i drygt 1 år i kassan på Konsum, de flesta tar bara med sig Medmerakortet (vilket orsakar visst problem när kortterminalen har tappat uppkopplingen, men då får man ju slå till med att vara lite flexibel så blir alla nöjda.)

    Kommentar av EHM — januari 8, 2008 @ 2:14 är

  48. Haha, du kanske ska ta det som en komplimang att du fortfarande ser ung ut, otroligt snöpligt, och kul
    Ha ett fortsatt bra år

    Kommentar av Majsan — januari 8, 2008 @ 7:58 är

  49. Jag jobbar på ICA, och ICA har en policy att inte sälja öl eller cider (även 2,25% eller alkoholfri) till kunder under 18. ICA centralt har en 30-gräns som alla ska följa.

    Jag har en gång åkt fast i en kontroll för att ha sålt cigaretter till en kille som var 20, och glömde kolla legitimation på honom. Det är en jävligt obehaglig upplevelse, kan jag meddela. Att inte veta om man har kvar jobbet…

    Därför tycker jag att 30-årsgränsen är bra, för att vi i kassan kan hänvisa till ICAs regler istället för vår uppskattningsförmåga.
    Att prata om körkort i bilen eller småungar gör inte en 17-åring till 30, och de som har barn eller tonåringar vet att de är klipska nog att ljuga och göra det dem kan för att få vad de vill.

    Kommentar av Strömberg — januari 8, 2008 @ 2:26 pm

  50. #49: Hur kan du åka fast för att ha sålt ciggaretter till en 20 åring? Det är väl 18-årsgräns på det?

    Kommentar av Malin K — januari 8, 2008 @ 2:59 pm

  51. Malin K: Du har inte funderat på att läsa de 48 inläggen ovanför det du kommenterade? Det förklarar ganska tydligt att de flesta butiker och kedjor har hårdare regler än lagen kräver.

    Kommentar av Kristian — januari 8, 2008 @ 7:08 pm

  52. Jag förstår inte att nån kan bli sur över att få visa leg,det spelar väl ingen roll,om de så skulle vilja se mitt lånekort på bibblan,eller vad som helst åt det hållet, ok jag visar det,det är väl inget att klaga över.
    Jag har läst om folk i 70 års åldern som blivit kränkta över att få visa leg,varför då ??

    Kommentar av Samara — januari 8, 2008 @ 7:44 pm

  53. Är det en kontrollant inne och handlar och man inte frågar om leg så får man ett fint samtal med chefen. Och det är inte roligt. Spelar ingen roll om det är en person som man känner igen och som man vet är 28.. Vi bakom kassan SKA fråga om leg, och vi är väldigt tacksamma om det sker utan bråk.

    Kommentar av anna — januari 9, 2008 @ 2:00 pm

  54. Legspärrarna i kassan innebär inte att man MÅSTE kolla leg för att kunna komma vidare… Du kan bara trycka CLEAR eller skriva typ 1 ENTER, annars skulle det ju ta halva dan att kolla folk på leg för minsta cider/öl/glögg/cigg mm.
    Jag tycker personligen att det är skitfånigt att man måste kolla leg på alla under30… Detta jäkla förmyndarsamhälle vi lever i. Jag tycker inte det känns kul att ha det kravet på mig som kassörska. Inte så att jag vill sälja till yngre men jag sitter bara i kassa n o gör mitt job o kan bli straffad för att jag inte kollar leg!? Helt sjukt när hur många tveksamma butiker säljer både det ena o det andra till ungdomar medvetet! Typiskt Sverige!!

    Kommentar av milla — januari 9, 2008 @ 9:30 pm

  55. Ärligt talat, vad är det som är så jobbigt med att visa leg??? Oftast har man det med sig i plånboken om man inte tappat bort det som Allbin, men det kan hända oss alla. De flesta har nog ett pass eller nåt annat man kan använda tills man får nytt körkort.

    Däremot är leg-kontoller mer problematiskt för äldre då de sällan har legitimation. De behöver kanske inte visa leg för att köpa alkohol i affärer men det finns andra ställen som man måste visa leg, så som bank och post. Jag minns en gång när jag skulle hämta ut pension åt min mormor på 98 år. Hon har inte haft något leg i hela sitt liv förutom ett pass när hon var ung. Mormor är gammalmodig och brukar alltid ta ut hela sin pension på en gång. Nu hade hon skrivit en uttagsblankett till mig och jag gick till banken. Men där var det stopp. Jag fick inte ut några pengar. Detta kan jag förstå så jag erbjöd mig att åka och hämta min mormor så att hon själv kunde ta ut pengarna men de sa att det inte heller gick om hon inte hade legitimation. Tidigare hade hon lyckats få ut sin pension tack vare att vi bor i ett litet samhälle och kassörskorna kände igen henne. Men nu gick inte det längre. Så efter detta har vi skaffat giro och jag har en fullmakt på mormors konto.

    Kommentar av Lollo — januari 10, 2008 @ 7:46 är

  56. Det där om skyldighet att medföra körkort:

    Körkortslag (1998:48 8)

    3 kap. 15 §
    “Den som kör ett fordon som avses i 2 kap. 1 § skall ha med sig
    1. körkortet, eller
    2. ett bevis att körkort utfärdats och handling som styrker förarens identitet.
    På begäran av bilinspektör eller polis skall handlingarna överlämnas för kontroll. Lag (2003:216).”

    och

    9 kap. 2 §
    “Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot 3 kap. 15 § döms till penningböter.
    Föraren skall inte dömas till straff,
    [...]
    3. om förarens identitet genast har kunnat fastställas.”

    Kommentar av Robert — januari 10, 2008 @ 10:56 pm

  57. anna: Vad jobbar du i för affär egentligen? Du menar alltså att chefen skulle ha invändningar om någon i 28-årsåldern som du dessutom känner handlar alkohol/cigg av dig utan att du frågar om leg?

    Läge att säga ifrån kanske? Det där är ju störtlöjligt.

    Kommentar av EHM — januari 12, 2008 @ 1:31 är

  58. Givetvis är det inte 30-årsgräns för att handla t.ex. ett paket cigg. Gränsen är fortfarande 18. Däremot måste man som kassörska med den “husregeln” kolla leg på alla som SER UT att KUNNA vara under 30, för att vara säker på att inte missa någon artonåring.
    Glömmer man att kolla legitimation och åker dit i en kontroll är det som sagt var inte roligt. Även om kontrollanten har åldern inne måste kassörskan -kolla- att han/hon är gammal nog.

    Ergo;
    25 år gammal, med leg; varsågod
    18 och ett halvt, med leg; varsågod
    34 och ungdomlig, utan leg; tyvärr, hem och hämta legget.

    Var bara tvungen att påpeka då jag såg någon som verkade tolka det som att det är 30-årsgräns på att handla… eller är det jag som missuppfattat nu?

    Kommentar av Erika — januari 12, 2008 @ 7:31 pm

  59. Jag har också varit med om det ganska många gånger, fast jag har haft mina tre barn med mig. Min man blev tom nekad att köpa cigaretter på en mack om inte jag också visade leg.
    Fast jag har sån åldersnoja så jag blir mest glad!

    Kommentar av Marie — januari 13, 2008 @ 5:51 pm

  60. Det där med att inte kunna ta tillbaka sin leg-fråga, det är ju demon-bisarrt! Man kan ju i ett tanklöst läge fråga sin mamma om leg, men i komma på att det inte behövs. Varför skulle man inte kunna ta tillbaka frågan? Eller rättare sagt, förtydliga att “Vid närmare eftertanke inser jag att du inte behöver visa upp leg”.

    Kommentar av Meldon — januari 14, 2008 @ 2:36 pm

  61. Jag håller med alla som undrar varför det är så fruktat jobbigt att visa leg. Vad är annars meningen med att ha ett? Själva tanken är väl att du har kortet för att kunna bevisa att ditt namn, din ålder och din namnteckning verkligen tillhör dig?
    Var tacksamma för att dessa butiker verkligen tar tag i problemet med att människor som inte har åldern inne kan få tag på alkohol och tobak.
    Jag hade klasskompisar på gymnasiet som hade helskägg, men de var inte myndiga för det.
    Jag har inte barn själv men jag är glad att det görs någonting åt lättillgängligheten av alkohol/tobak även om det skulle tillföra att några extra personer måste vifta med sina plastkort “i onödan”. Det finns redan massor av folk som köper ut till ungdomar, det är väl inte bra i fall kassörskorna i våra butiker är en del av den gruppen??
    Jag säger: heja kassapersonalen! Vi är många som är på er sida.

    Kommentar av EHK — januari 14, 2008 @ 5:29 pm

  62. Ta det som en komplimang!!
    det gör jag 25+!

    Kommentar av Kassa personal! — januari 15, 2008 @ 8:53 pm

  63. Märker att många blir väldigt upprörda över detta. Väldigt många tycks vara kassapersonal. Väldigt många hänvisar till övernitiska chefer. Rädda att säga ifrån? Läge att ringa facket? Det är ju inte så vanligt att någon med helskägg och barn + barnvagn är under 20, precis. Underbara Sverige.

    Kommentar av PK — januari 16, 2008 @ 4:17 pm

  64. För att komplettera min tanke: Varför skriver många av kassörerna att när de väl har tittat upp och insett att personen rimligen inte kan vara under 30, så kan de ändå inte ta tillbaka sin fråga? Det är ju förstås lite pinsamt att göra sådana “småmissar”, men det är ju sådana vi alla gör.

    Jobbar själv på support och när jag efter lång felsökning konstaterat att kundens problem inte alls beror på något jag trott kunden har missat utan kanske på att jag har stavat fel någonstans eller en annan avdelning klantat sig, ja, då ber jag ju om ursäkt. Beter sig kunden då som folk kanske jag bjuder på tekniker eller något. Inget mer med det.

    Kommentar av PK — januari 16, 2008 @ 5:22 pm

  65. [...] bedöma om de är över eller under 18 år.  Men jag måste säga att efter ha läst inlägget om killen som ville köpa två lättöl hos Konsum, inte ens jag är så [...]

    Pingback av Marias Noteringar » Åldersgräns 18 år — januari 16, 2008 @ 6:58 pm

  66. Är lite nyfiken, i butiken där jag jobbar har vi skrivit på ett kontrakt om att kolla leg på alla som ser ut att vara under 25 och även deras sällskap. Chefen har sagt att det är lag på att kolla leg på sällskapet också. Nästan varje gång man gör det blir de som handlar skitsura (sällskapet har nästan aldrig legget med sig) och tar det personligt, de verkar aldrig ha hört talas om det tidigare.
    Min fråga är alltså, är ni tvugna att kolla leg på alla i era butiker också? och gör ni det isåfall?

    Kommentar av Jag =) — januari 16, 2008 @ 9:20 pm

  67. Jobbar själv på vad man kan kalla sveriges stösta matkedja och vi SKA ta leg på alla under 32 år, om vi ska följa riktlinjerna. Men man har ju fått utstå en del…Det en del kanske inte vet är det att vi kan bli av med våra jobb, butikens rykte…det är ju som vi sitter där o jävlas. I själva verker är det mycket pinsamt. Om man inte har leg med o är 28 kan jag fatta att man blir irriterad. Men vi gör ju bara vårt jobb!

    Kommentar av Carolina — januari 19, 2008 @ 12:09 pm

  68. Kommentar av Jag =) 66 menar du att du måste kolla leg på alla i sällskapet även om en köper öl o de andra bara läsk o godis typ?

    Om det skulle vara så att han som köper är över o de andra är under då är det ju han som langar till de o det kan vell inte den som sitter i kasssan kolla upp.

    Där jag jobbar är det upp till 30år om man inte känner personen o det gäller den som betalar ölet ciggen snus m.m

    Kommentar av jörgen — januari 20, 2008 @ 4:36 pm

  69. Varför i hela friden köpte han alkoholfri öl? Hela poängen med ölen går ju förlorad då. Isf kan han lika gärna köpa Trocca.

    Kommentar av Cineast — januari 20, 2008 @ 5:32 pm

  70. #67 Carolina: Det där låter helt sjukt. Det kan omöjligt vara lagligt att sparka en anställd för att han/hon inte kollar leg på någon som visar sig vara t.ex 26. Det där måste du ta upp med facket.

    Kommentar av Maria — januari 24, 2008 @ 1:19 pm

  71. #58 Erika

    Uppenbarligen kan man dessutom lägga till:

    70 år och rullator, inget leg: tyvärr, hem och hämta.

    Det är inte bara gamla som inte har leg med sig, jag är 35 och brukar bara ha kontanter eller visa-kortet med mig när jag handlar, det brukar ju bra numera när det bara är att trycka in sin kod. Vad är det för trams, skall en vuxen människa behöva visa leg för att köpa hem några lättöl? Visst, regler är till för att följas och man skall göra som man blivit tillsagd som Adolf Eichmann sa, men ibland blir det löjligt. Och det har banne mig vårt kontrollsamhälle blivit.

    Kommentar av Johan — januari 24, 2008 @ 11:54 pm

  72. jörgen: jepp, det är det jag menar, alla som är med personen som ska handla öl/tobak måste visa leg. Ingen annan butik verkar använda de här reglerna men chefen säger att man är skyldig att kolla på sällskapet enligt lag..

    Kommentar av Jag =) — januari 26, 2008 @ 10:27 pm

  73. Kunden har alltid rätt, att ha fel…

    Kommentar av Fritz — februari 5, 2008 @ 11:58 pm

  74. Usch, ålder är så svårt, det blir lätt några pinsamma situationer, även om tanken med det hela är bra. Och alkoholfri har vi ålderskontroll inlagt på i kassan. Har påpekat detta men det är ingen som gör något åt det. Kan inte alla bara sluta röka och kröka? ;-) Sjukt på nåt sätt att ICA har högre legkrav än Systemet, där det finns ännu starkare alkohol. Bättre fråga för mkt än för lite, men ibland är det svårt. Mycket svårt. Visa leg för kassapersonalen, och väskan, då kan man sova mycket lugnare om nätterna :)

    Kommentar av Annchen — februari 17, 2008 @ 4:16 pm

  75. Jag =)
    Din chef måste ha fått om bakfoten att det är lag om att ni måste kolla sällskapets leg.
    Jag har jobbat på systembolaget och det chefen sa är att vi har INTE rätt att kräva leg på sällskapet så länge vi inte haft några indikationer om (t ex. överhört dem prata) att även de ska dricka av alkoholen. Stod de bara tysta bredvid kunde vi inte kräva leg. Ibland hände det dock att man gjorde en rövare och bad om det ändå när man misstänkte langning.

    Kommentar av Caroline — februari 18, 2008 @ 4:04 är

  76. ohh, vad är det svåra med att visa leg som sagt?!
    lättare det än att vi som jobbar ska åka dit, risken att bli av med jobbet.
    spela roll om ni har barnvagn eller inte, många under 18 som får barn. absolut rätt gjort av kassörskan, så fort man är minsta osäker, kolla leg!

    och ni som klagar på detta, var nöjda med att de är osäkra på er ålder, det kommer jag ta som en komplimang när jag är 30!

    Kommentar av anna — mars 7, 2008 @ 2:43 pm

RSS för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URI

Kommentera

Skapad av WordPress.com